Żałujesz, że nią nie jesteś z wyjątkiem chwil, gdy zapalają się stosy.

Put my mind to bed

Posted in granice by aife on 23/12/2008

This ringing in my head – is this a cure or is this a disease?

Lubię jak ludzie we właściwy sposób pokazują mi, że mało wiem. Lubię z nimi rozmawiać i dowiadywać się o istnieniu moich braków. Mówią do mnie językiem prostym, bezpośrednim, bez zbędnej skromności, bez fałszywej inteligenckiej otoczki. Nie rzucają określeniami, które raz w życiu przeczytały w wikipedii, nie próbują mi robić wody z mózgu. Nie mówią ‚jesteś głupsza ode mnie’, mówią ‚słuchaj, bo to ciekawe’. Z pseudointeligentami mam zbyt wiele do czynienia. Pieprzeni filozofowie zagubieni w swoim jestestwie pragnący wybić się za wszelką cenę z szuflady statystów.

W swoim życiu zrobiłam podział na aktorów i statystów. Z czasem ich sylwetki się kształtują i nabierają nowych cech. Aktorami nie są osoby, których najbardziej widać, nie są to osoby, które mówią najwięcej lub krzyczą najgłośniej. Aktorami są osoby, których reżyser wybrał, by przekazały coś wartościowego publiczności. Zostanie on pokochany lub znienawidzony. Statyści to osoby bez twarzy, są przeźroczyści. O nich nikt nie chce pamiętać.

Ja nie będę pamiętać.

Audioslave - Show me how to live

Daj mi rząd dusz! – Tak gardzę tą martwą budową,
Którą gmin światem zowie i przywykł ją chwalić,
Żem nie próbował dotąd, czyli moje słowo
Nie mogłoby jej wnet zwalić.
Lecz czuję w sobie, że gdybym mą wolę
Ścisnął, natężył i razem wyświecił,
Może bym sto gwiazd zgasił, a drugie sto wzniecił –
Bo jestem nieśmiertelny! i w stworzenia kole
Są inni nieśmiertelni; – wyższych nie spotkałem.

Czym jest me czucie?
A c h, i s k r ą t y l k o !

Czym jest me życie?
A c h, j e d n ą c h w i l k ą !

/A. Mickiewicz

Komentarzy 12

Subscribe to comments with RSS.

  1. eslaw16 said, on 23/12/2008 at 12:34 pm

    refleksje na miarę Sokratejskiej ironii nieprawdaż ?
    a podział tak jakby Platoński.
    filozofia mogłaby być odrębnym przedmiotem w szkole.
    Pani też jest filozofem… , ale tym z odrębnej kategorii , bardzo zdystansowanym.

    Pozdrawiam.

  2. yck said, on 23/12/2008 at 2:10 pm

    doskonale rozumiem co masz na myśli! :)

    tak mniej-więcej w temacie:

    http://www.joemonster.org/filmy/8648/Reklama_ktora_powinienes_zobaczyc_do_konca

    buźka! :)

  3. e. said, on 23/12/2008 at 2:50 pm

    najlepszy utwór Mickiewicza :)

  4. e. said, on 23/12/2008 at 2:51 pm

    do eslaw16 – filozofia jest oddzielnym przedmiotem w niektórych szkołach. a ten podział z Platonem chyba nie ma nic wspólnego. o ile mi wiadomo Platonowi chodziło o coś innego niż Anicie. więc nie wpisuj się na siłę w krąg tych statystów. po co? ;-)

  5. k. said, on 23/12/2008 at 3:51 pm

    a szufladki, po co? ;-)

  6. LiL. said, on 23/12/2008 at 4:09 pm

    fascynują mnie ludzie inteligentni ale nie wywyższający się. lubię się od nich uczyć. szkoda tylko, że tyle mam jeszcze nauki, a tak mało ludzi, którzy potrafią zaimponować i przekazać wiedzę.

  7. eslaw16 said, on 23/12/2008 at 5:08 pm

    hmm czy stwierdzeniem prądów myślowych wpisuję się w statystów? nie sądzę.
    no ale anyway….

  8. irena said, on 23/12/2008 at 5:28 pm

    ….Bo jestem nieśmiertelny! i w stworzenia kole
    Są inni nieśmiertelni; – wyższych nie spotkałem.
    A. Mickiewicz

    Człowiek powinien posiadać samadriszti (postrzeganie każdego jako równego). Wszelkie stworzenie musi jawić się jego oczom jako równie święte. Musi patrzeć na wszystkie istoty z taką samą wiarą i miłością, jaką ma dla siebie. Ponieważ w stworzeniu nie ma nic złego, ani krzty. Zło jawi się jako takie, jedynie z racji fałszywego postrzegania. Stworzenie zyskuje kolory przez naturę „okularów”, które nosisz. Samo z siebie jest wiecznie czyste i święte.

    sai baba

  9. e. said, on 23/12/2008 at 6:21 pm

    eslaw16> stwierdzenie, mające pokazać, co wiesz, które okazało się pudłem, pudełeczkiem. :-) ja tam nie wiem, w co się wpisujesz, a pod czym się jedynie podpisujesz – nawiązałam do tego, o czym pisała Anita.

  10. k. said, on 23/12/2008 at 6:50 pm

    jak na jakimś forum, gdzie ludzie czepiają się błędów ortograficznych, nie wnosząc nic nowego do dyskusjii… i ok, nikt nie lubi błędów, ale czy to naprawdę aż takie istotne :-)

    miłości wszystkim! w święta i zawsze

  11. Ula said, on 25/12/2008 at 7:58 pm

    Strasznie mądrze napisane:)

  12. mgielka said, on 26/12/2008 at 8:38 pm

    owszem miło z takimi ludźmi rozmawiać, przebywać.
    Wypatruje się ich i często bezskutecznie.

    ale z tego co zauważyłam, krytykowane i sponiewierane cechy u innych są częścią nas samych (mnie samej). tylko ta własna niechęć do owej cechy ukrywa ją przed nami (przede mną), zawoaluje ją. A ona wciąż jest tylko w inne piórka ubrana. a tym bardziej jest im większą czuję się wobec niej niechęć, im mocniej się tą niechęć wyraża.


Skomentuj

